فعالیت مشترک ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و انجمن علمی تجارت الکترونیکی ایران

مقاله پژوهشی
طراحی الگوی بومی فرایند کنترل قاچاق کالا و ارز از منظر رفاه اجتماعی
طراحی الگوی بومی فرایند کنترل قاچاق کالا و ارز از منظر رفاه اجتماعی

حامد ریاحی؛ ناصر آزاد

دوره 4، شماره 19 ، اسفند 1398، صفحه 7-45

چکیده
  قاچاق کالا و ارز پدیده‌ای پیچیده و دارای ابعاد چندگانه است که از یک طرف به اقتصاد پنهان و زیرزمینی و از سوی دیگر به نظم اجتماعی خرد و کلان، فرهنگ‌ها و نگرش‌ها مربوط می‌شود که زیان‌های اقتصادی، اجتماعی، ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
بررسی نقش رفتار دانشی شهروندی در پیشگیری از قاچاق کالا و ارز
بررسی نقش رفتار دانشی شهروندی در پیشگیری از قاچاق کالا و ارز

علیرضا برازی؛ علی مویدی خرم آبادی؛ عبداله هندیانی؛ فرید مصباحی

دوره 4، شماره 19 ، اسفند 1398، صفحه 47-81

چکیده
  در طی چند دهه اخیر رویکرد توسعه شهر مبتنی بر دانش مورد توجه جدی قرار گرفته و موضوع تحقیقات زیادی بوده است. الگوی توسعه‌ای آتی، آینده اقتصادی شهرها و مناطق شهری را منوط به ظرفیت جذب، ایجاد، حفظ و پرورش ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
چالش‌های نظری و عملی تعیین تکلیف کالاهای قاچاق در حقوق کیفری ایران
چالش‌های نظری و عملی تعیین تکلیف کالاهای قاچاق در حقوق کیفری ایران

امیر محمد پرهام فر؛ محمدرضا نجفی

دوره 4، شماره 19 ، اسفند 1398، صفحه 83-99

چکیده
  در قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، سیاست اتخاذشده در قبال کالای قاچاق به تناسب نوع کالا متفاوت است. کالای قاچاق به طور کلی به سه دسته تقسیم می‌شود: کالای ممنوع، کالای مجاز مشروط و کالای مجاز. نکته قابل ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
پیامدهای فضایی اقتصاد غیررسمی مرزی در شهرستان مرزی بانه ـ کردستان
پیامدهای فضایی اقتصاد غیررسمی مرزی در شهرستان مرزی بانه ـ کردستان

رضا خیرالدین؛ مهدی رازپور

دوره 4، شماره 19 ، اسفند 1398، صفحه 101-124

چکیده
  با تحولات اخیر ایران، سازمان فضایی و در راستای آن پراکندگی جمعیتی کشور به شدت تحت تأثیر قرار گرفته‌ابه نحوی که از نظر آمایش فضایی، رابطه میان انسان، فعالیت و سرزمین مدام در حال تغییر بوده است. نتیجة این ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
بررسی تاثیر تسهیل واردات رسمی بر پیشگیری از ورود کالای قاچاق مبتنی بر مدل بانک جهانی
بررسی تاثیر تسهیل واردات رسمی بر پیشگیری از ورود کالای قاچاق مبتنی بر مدل بانک جهانی

ابراهیم زارعی؛ نیکزاد منطقی

دوره 4، شماره 19 ، اسفند 1398، صفحه 125-148

چکیده
  امروزه، تجارت خارجی یکی از عوامل مهم و مؤثر در توسعه اقتصادی بوده و به نوعی موتور محرکه اقتصاد کشورها محسوب می­شود. یکی از ابعاد مهم تجارت خارجی، واردات کالا است که در کشورها نیز سهم بالایی در سبد تجاری ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
بررسی نقش عوامل اجتماعی و روانشناختی موثر بر خرید کالاهای ساخت داخل، توسط مصرف‌کنندگان ایرانی
بررسی نقش عوامل اجتماعی و روانشناختی موثر بر خرید کالاهای ساخت داخل، توسط مصرف‌کنندگان ایرانی

سکینه سجودی؛ فخری سادات محسنی زنوزی؛ نسیم مهین اصلانی نیا

دوره 4، شماره 19 ، اسفند 1398، صفحه 150-176

چکیده
  بسیاری ازکشورها به جای حمایت مالی از تولیدات و اشتغال داخلی به دنبال تحریک و تشویق مصرف کننندگان داخلی به خرید کالاهای ساخت داخل با استفاده از شعار«کالای داخلی بخرید» بوده و هستند. برای توجیه این ...  بیشتر