ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارزفصلنامه اقتصاد پنهان2008-621072820220622Investigating the Legislative Challenges of Commodity and Currency Smuggling in the Light of Iran's Criminal Law Systemبررسی چالشهای تقنینی قاچاق کالا و ارز در پرتو نظام حقوق کیفری ایران730166763FAامین نصر.راضیه قاسمی.Journal Article20230214Smuggling, as one of the most important elements of the hidden economy, has always caused a lot of damage to the healthy economy and dynamism of the countries of the world. One of the most important crimes that have openly, directly and for a long time undermined the security of the country is the phenomenon of smuggling of goods and currency, which has also negatively affected various social, economic, political and cultural spheres of the country. Is; At present, smuggling of goods and currency has become a serious and threatening problem in the country's economy, so that combating it is one of the priorities of the three powers. With the passage of the Law on Combating Commodity and Currency Smuggling adopted in 2013, new horizons were opened in terms of preventing and combating the harmful phenomenon of commodity and currency smuggling, and significant innovations were revealed in this law. However, we always face many ambiguities in this area, which has challenged the prevention and confrontation of this ominous phenomenon; Therefore, the leading article examines the ambiguities and legislative challenges of progress in this law with a descriptive-analytical method and library collection tools. The findings of the study indicate that instability in the legislature, disproportion between crimes and punishments, criminal approach to trafficking and ambiguity in the psychological element, etc. are among the most important ambiguities in this law
قاچاق بهعنوان یکی از مهمترین عناصر اقتصاد پنهان، همواره موجب خسارتهای فراوانی به اقتصاد سالم و پویایی کشورهای جهان شده است. یکی از مهمترین جرایمی که امروزه امنیت کشور را آشکارا، مستقیم و طولانیمدت خدشهدار کرده است، پدیدهی قاچاق کالا و ارز است که بر حوزههای مختلف اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی کشور نیز، تأثیر منفی گذاشته است؛ در حال حاضر قاچاق کالا و ارز به یک معضل جدی و تهدیدکننده در اقتصاد کشور درآمده، بهگونهای که مبارزه با آن، جزء اولویتهای قوای سهگانه است. با تصویب قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوب 1392، افقهای جدیدی از حیث پیشگیری و مقابله با پدیدهی زیانبار قاچاق کالا و ارز گشوده شد و نوآوریهای چشمگیری در این قانون آشکار گشت. با این وجود همواره در این حوزه با ابهامات متعدد مواجه هستیم که پیشگیری و مقابله با این پدیدهی شوم را با چالش مواجه کرده است؛ لذا مقاله پیشرو با روش توصیفی- تحلیلی و ابزار گردآوری کتابخانهای به بررسی ابهامات و چالشهای تقنینی پیشروی در این قانون میپردازد. یافتههای پژوهش حاکی از آن است تزلزل و بیثباتی در امر قانونگذاری، عدم تناسب جرایم و مجازاتها، رویکرد کیفرگرایی در مقابله با قاچاق و ابهام در عنصر روانی و... از مهمترین ابهامات وارده بر این قانون است.https://hem.epe.ir/article_166763_b28e66449c31f845c2809621dddced70.pdfستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارزفصلنامه اقتصاد پنهان2008-621072820220622Understanding consumer behavior; Using involvement-argument model in dealing with domestic, foreign and smuggled goodsدرک رفتار مصرفکننده؛ استفاده از مدل درگیری-استدلالی در مواجهه با خرید کالاهای داخلی، خارجی و قاچاق3146166767FAمحمد علی میرزایی مقدم.Journal Article20230214Today, the phenomenon of goods smuggling in the country is an obvious fact that has been formed due to various cultural, social, economic and sometimes political reasons, especially in recent years, thereby, it has had consequences for the people and the government. However, the influential variables on the attitudes leading to the understanding of consumer behavior is rooted in dealing with domestic, foreign and smuggled goods. In this campaign, missionaries by proposing arguments try to convince consumers that foreign and smuggled goods are the best option. Consumers, however, hold different attitude by relying on arguments that are in line with their involvement goal in purchasing. Therefore, persuasive arguments in the advertisements of smuggled goods should be proportional to the level and type of people's involvement with buying motivation. Involvement is a motivational state that shows the needs, values and interests; variables that determine why and how consumers get involved. Previously, in a research, the argumentative biases of smuggled goods consumers were studied based on the general level of involvement (high/low) and its type (consequential and valuative), in the form of involvement -argument model and classified into four groups and each category was named: biases of importers, obligees, demands-Satisfiers and person-oriented. In the present article with the aim of empirically verifying the model, first, the reasoning biases of people by studying previous researches was determined, and then using two different scales, the general level and type of involvement was studied. The results of the multi-valued analysis showed that the four reasoning biases are related to the level and type of involvement. In the advertisement of smuggled goods in online stores, by using this model, it is possible to design proper messages for different groups of consumers, hereby the quality of involvement in the purchase of high quality goods of national production can be increased and the consumption of smuggled goods can be decreased. By using this model, it is also possible to analyze the sales promotion of online stores, such as Baslam, Digi-Kala, Goldtech, etc.
امروزه پدیده قاچاق کالا در کشور واقعیتی مشهود است که بهدلایل مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و گاهی سیاسی، بهویژه در سالهای اخیر، شکل گرفته و بهتبع آن عواقبی نیز برای مردم و دولت در پی داشته است. با این همه، متغیرهای تأثیرگذار بر نگرشهای منتهی به درک رفتار مصرفکنندکان در مواجهه با کالاهای داخلی، خارجی و قاچاق ریشه دارد. در این کارزار، مبلغان میکوشند با طرح استدلالهایی، مصرفکنندگان را متقاعد کنند کالای خارجی و قاچاق، بهترین گزینه است. مصرفکنندگان، اما با تکیه به استدلالهایی تغییر نگرش میدهند که با هدف آنان از مشارکت در خرید همسو باشد. از این رو، استدلالهای متقاعدکننده در تبلیغات کالای قاچاق باید متناسب با سطح و نوع درگیری مردم با انگیزه خرید باشد. درگیری حالتی انگیزشی است که بیانگر نیازها، ارزشها و منافع است؛ متغیرهایی که چرایی و چگونگی مشارکت مصرفکنندگان را تعیین میکند. پیش از این، در پژوهشی، سوگیریهای استدلالی مصرفکنندگان کالاهای قاچاق، برپایه سطح کلی درگیری (بالا/پایین) و نوع آن (پیامدی و ارزشی)، در قالب مدل درگیری- استدلالی مطالعه و در چهار گروه دستهبندی و هر دسته نامگذاری شدند: سوگیریهای واردکنندگان، متعهدان، نیازگشا و شخصمحور. نوشتار حاضر، با هدف تأیید تجربی مدل، ابتدا از راه مطالعه پژوهشهای پیشین، سوگیریهای استدلالی افراد مشخص، و سپس با استفاده از دو مقیاس مختلف، سطح کلی درگیری و نوع درگیری آنان بررسی شد. نتایج حاصل از تحلیل چند ارزشی نشان داد، سوگیریهای چهارگانه استدلالی با سطح و نوع درگیری رابطه دارد. در تبلیغات کالای قاچاق در فروشگاههای اینترنتی، با استفاده از این مدل میتوان پیامهای درخوری برای گروههای مختلف مصرفکنندگان طراحی کرد و از این راه، کیفیت مشارکت در خرید کالای کیفی تولید ملی را افزایش و مصرف کالای قاچاق را کاهش داد. همچنین، با استفاده از این مدل، میتوان به تحلیل تبلیغ فروش کالاهای فروشگاههای اینترنتی از جمله؛ باسلام، دیجیکالا و گلدتک و غیره پرداخت.
https://hem.epe.ir/article_166767_d90950c6f317b31fb79c3642d70477b6.pdfستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارزفصلنامه اقتصاد پنهان2008-621072820220622Identifying Methods to Combat Money Laundering and Prioritizing it with Hierarchical Analysis Approachشناسایی روشهای مبارزه با پولشویی و اولویتبندی آن با رویکرد تحلیل سلسله مراتبی4770166768FAمجتبی عابدینی.Journal Article20230214The aim of this research is to identify and prioritize the ways to fight money laundering. The statistical population is all the experts and specialists active in the field of money laundering in the Economic Security Police of the Police Force (especially the Anti-Smuggling Police and the Anti-Economic Crimes and Customs Police) throughout the country and the experts of the Anti-Money Laundering Supreme Council, that are around 150 people. The method of conducting the research is of applied in terms of purpose and descriptive-survey in terms of the method, and the data were collected by field method and questionnaire tool. The validity of the designed questionnaire has been confirmed by the opinions of respected professors and advisors, and its reliability has been confirmed by the inconsistency rate of less than 0.1. The data analysis method is hierarchical analysis. The result of calculating the and ranking shows that among the 6 identified methods of combating money laundering, reporting of suspicious transactions with a score of 0.2425 ranks first, complete identification of customers with a score of 0.2407 ranks second, initial identification of customers with a score of 0.2370 ranks third, reporting transactions by cash instruments ranks fourth with a score of 0.1200, recording information and events ranks fifth with a score of 0.0860, and adopting a risk-based approach ranks sixth with a score of 0.0739.<br /> این پژوهش با هدف شناسایی و اولویتبندی راههای مبارزه با پولشویی انجام گرفته است. جامعه آماری تمام کارشناسان و متخصصین فعال در حوزه پولشویی در پلیس امنیت اقتصادی نیروی انتظامی (به ویژه پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز و پلیس مبارزه با جرایم اقتصادی و پلیس گمرک) در سراسر کشور و کارشناسان شورای عالی مبارزه با پولشویی هستند که تعداد آنها در حدود 150 نفر است. روش اجرای تحقیق از حیث هدف کاربردی و از جنبه روش توصیفی – پیمایشی است و دادهها به روش میدانی و بوسیله ابزار پرسشنامه گردآوری شدهاند. روایی پرسشنامه طراحی شده بوسیله نظر اساتید محترم راهنما و مشاور و پایایی آن بوسیله نرخ ناسازگاری کمتر از 0.1 تائید شده است. روش تجزیه و تحلیل دادهها، تحلیل سلسله مراتبی است. نتیجه محاسبه اوزان و رتبهبندی نشان میدهد از میان 6 روش شناسایی شده مبارزه با پولشویی گزارش معاملات مشکوک با امتیاز 0.2425 رتبه اول، شناسایی کامل مشتریان با امتیاز 0.2407 رتبه دوم، شناسایی اولیه مشتریان با امتیاز 0.2370 رتبه سوم، گزارش معاملات بوسیله ابزارهای نقدی با امتیاز 0.1200 رتبه چهارم، ثبت اطلاعات و رویدادها با امتیاز 0.0860 رتبه پنجم و اتخاذ رویکرد مبتنی بر ریسک نیز با امتیاز 0.0739 در رتبه ششم روشهای مبارزه با پولشویی قرار دارد.<br /> <br /> https://hem.epe.ir/article_166768_1790e82df2c108ce79ffcc58f05117a8.pdfستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارزفصلنامه اقتصاد پنهان2008-621072820220622Investigating Factors affecting the Smuggling of Health-oriented Goods and Strategies to Combat itبررسی عوامل مؤثر بر قاچاق کالاهای سلامت محور و راهکارهای مبارزه با آن7193166769FAزهرا خداکرمی فردکارشناس معاونت غذا و دارو ، دانشگاه علوم پزشکی لرستان، خرم آباد، ایرانJournal Article20230214Smuggling of goods is the result of an unpleasant and harmful economic process that causes extensive economic, social and cultural damage to countries. Our country's economy is facing a large volume of goods smuggling. Among the smuggled goods, health-oriented goods including medicine, food and beverages, cosmetic and health products, medical equipment and necessities, in addition to economic problems, have very negative effects on the health of the society. Serious fighting with the smuggling of health-related goods is of great importance to improve the health status of the society.
The main goal of this study is to use tools and statistics and data mining in various fields such as identifying and prioritizing the factors of smuggling goods and their effects, as well as finding suitable methods to prevent the smuggling of health-related goods. The statistical sample of this research is 100 academicians and people involved in the smuggling of health oriented goods. First, the reasons for the commercial activities of smuggling are discussed. Then the effects and consequences of the smuggling of goods are examined and at the end methods to prevent the smuggling of goods are presented.
قاچاق کالا، حاصل یک فرآیند اقتصادی ناپسند و زیانبار است که خسارتهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی گستردهای به کشورها وارد میکند. اقتصاد کشور ما با حجم گستردهای از انواع قاچاق کالا مواجه است. در میان کالاهای قاچاق، کالاهای سلامت محور مشتمل بر دارو، مواد خوراکی و آشامیدنی، فرآوردههای آرایشی و بهداشتی، تجهیزات و ملزومات پزشکی علاوه بر مشکلات اقتصادی، تأثیرات بسیار سوئی بر سلامت جامعه دارند. مقابله جدی با قاچاق کالاهای مرتبط با سلامت از اهمیت بالایی برای بهبود وضعیت سلامت جامعه برخوردار است.
هدف اصلی این مطالعه، استفاده از ابزارها و آمارها و دادهکاوی در حوزههای مختلفی مانند شناسایی و اولویتبندی عوامل قاچاق کالا و آثار آن و همچنین یافتن شیوههایی مناسب برای پیشگیری از قاچاق کالاهای مرتبط با سلامت است. نمونه آماری این تحقیق، 100 نفر از دانشگاهیان و افراد درگیر با قاچاق کالای سلامتمحور هستند. ابتدا دلایل فعالیتهای تجاری قاچاق مورد بحث قرار میگیرد، سپس آثار و پیامدهای قاچاق کالا بررسی شده و در پایان شیوههایی برای پیشگیری از قاچاق کالا ارائه میشود.
https://hem.epe.ir/article_166769_c14faa8b87459f19cecaf9c4f1df2bc5.pdf