علیرضا برازی؛ علی مویدی خرم آبادی؛ مریم ملک
دوره 4، شماره 17 ، آذر 1398، ، صفحه 101-135
چکیده
مفهوم مدیریت دانش را به عنوان رویه ای از بکار یری دانش قبلی برای تصمیمگیری جهت تاثیر در کارایی سازمان فعلی و آیندهسازی آن تعریف نمودهاند (لی و لان[1]، 2011) با این هدف که سازمان از دانش فردی و جمعی خود، ...
بیشتر
مفهوم مدیریت دانش را به عنوان رویه ای از بکار یری دانش قبلی برای تصمیمگیری جهت تاثیر در کارایی سازمان فعلی و آیندهسازی آن تعریف نمودهاند (لی و لان[1]، 2011) با این هدف که سازمان از دانش فردی و جمعی خود، آگاهی یافته به مؤثرترین شکل، از آن استفاده نماید.
ضرورت استفاده از این دانش سازمانی را می توان در عواملی همچون افزایش میزان رقابت و نوآوری میان سازمانها، بازنشستگی و مهاجرت نیروی کار، مقدار زمان قابل دسترس برای آزمایش و بدست آوردن دانش، تغییرات استراتزیها در سازمان، عدم وجود نظام انگیزشی، عدم باور به این موضوع که دانش قدرت است و قدرت زا، و... به وضوح مشاهده نمود. با توجه به رسالت مهم و جایگاه ممتاز ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، و با توجه به وظایف و ماموریت های خود از جمله سیاست گذاری، برنامه ریزی، هماهنگی و کنترل و نطارت در خصوص پیشگیری و مقابله با قاچاق انواع کالا و ارز در کشور، امیتوان چنین استنباط کرد که این ستاد ، دارای حجم بالایی از اطلاعات فرآیندی است که بخش اعظم آن دانش خارج از دسترس و استفاده است.
از این روی ضرورت استقرار و نهادینهسازی نظام مدیریت اطلاعات و دانش از طریق: خلق، مبادله، حفظ و مستندسازی، ارزیابی و استفاده مؤثرتر از دانش خویش؛ همراستا با اهداف و استراتژی دانشی سازمان تبیین میشود . بر این اساس پژوهش حاضر، به دنبال پاسخ این سوال است که تا چه میزان اسناد بالادستی مبارزه با قاچاق کالا و ارز ضرورت پرداختن به مدیریت دانش را تبیین نمودهاند؟
در این مقاله، روش تحقیق از نظر هدف کاربردی ـ توسعه ای و بر اساس ماهیت و روش به صورت توصیفی ـ تحلیلی است. برای گرداوری اطلاعات از ابزار کتابخانه ای و تحلیل محتوای اسناد استفاده شده که بر دو دسته تقسیم شدهاند؛ اسناد فرا سازمانی(عام) اسناد سازمانی و فرا سازمانی خاص و تخصصی ستاد
نتیجه آنکه آموزش، ارزش به سرمایههای انسانی و دانش، تصمیمگیری و فعالیت مشارکتی، زمینهسازی بروز خلاقیت و نوآوری و افزایش دانش به ضوابط و کاهش بروکراسی به عنوان پیشرانهای دانشی مورد توجه ویژه قرار گرفتهاند و مقوله های مهم مدیریت دانش همچون کاربرد و بکارگیری دانش، ایجاد زیرساختهای اطلاعاتی، تسهیم دانش، گرداوری اطلاعات وسایر مقولههای مربوط به مدیریت دانش در اسناد بالادستی خاص مورد توجه بوده است.